Met wie kun je in het dorp overleggen om meer te weten te komen over de problemen?

Als je hoort van een mogelijk dorpsprobleem – in de wandelgangen, in het fluistercircuit of openlijk – dan is een van de eerste stappen het dorp zelf te consulteren. Wat is er precies aan de hand? Belangrijk daarbij is dat je moet weten wie je daarvoor moet hebben in het dorp. Stap je allereerst naar Dorpsbelangen of ga je rechtstreeks naar de groep dorpsbewoners waar het om blijkt te gaan.     

Voorwaarde is dus dat je de groepen binnen het dorp een beetje kent. Dat je de verhoudingen in kunt schatten. Vraag is altijd of je genoeg ingangen hebt. Zo niet, probeer die dan te vinden: via verenigingen, dorpshuizen, via websites en Facebook- of Instagrampagina’s van dorpsbewoners. En soms levert een wandelingetje door het dorp of een bezoekje aan de dorpskroeg veel op.     

Veel problemen kunnen voorkomen worden door goed het oor te luisteren leggen in het dorp. Waar komt de onvrede vandaan? Bij welke groepen burgers? Waardoor is die ontstaan? Is er een mogelijkheid om het gesprek aan te gaan. Een gang naar de rechter en een mogelijke schadeprocedure levert een groot probleem op dat mogelijkerwijs verholpen had kunnen worden door signalen op tijd op te vangen en snel te handelen. Bewoners zijn lang niet altijd tegen vernieuwingen en begrijpen vaak heel goed de ratio achter een project, maar willen niet onaangenaam verrast worden door een verkeerde voorstelling van zaken.

Bijvoorbeeld in:

Harpel

Een conflict ontstond in 2018 toen enkele bewoners van Harpel naar de rechter stapten omdat ze het niet eens waren met de gemeente (Vlagtwedde) over de aanleg van een grootschalig zonnepark met 320.000 panelen. Het jaar daarvoor had de gemeente groen licht gegeven, maar twee bewoners waren flink geschrokken toen er een voorlichtingsavond werd gehouden. ‘Toen de eerste schets op de mat plofte dachten we dat het ging om een kleinschalig project. Op de inloopavond schrokken wij ons een hoedje. Dit project is veel te groot’, zei de buurtbewoner tegen de rechter. De gemeente vond dat ze de procedure volledig hadden doorgelopen en juist georganiseerd, en moest dit voor de rechtbank beargumenteren.   

Wat de uitkomst van zo’n conflict ook is: het is niet goed. Niet goed voor het dorp, niet goed voor de gemeente, niet goed voor de onderlinge verhouding. Blijkbaar is er iets in het traject fout gegaan en waar die fout precies ligt, is niet altijd duidelijk. Week de oorspronkelijke schets inderdaad af van het uiteindelijke plan? Was niet duidelijk hoe de procedure zou zijn? Was de inloopavond te laat in het traject?

Tips voor het omgaan met vrijwilligers

  • Zorg dat iedereen weet wat zijn rol binnen het project is. Onduidelijkheid daarover geeft vaak problemen.
  • Zorg voor een duidelijke kader, met duidelijke regels en normen: dat schept bij iedereen rust. > Communiceer goed en duidelijk. Stuur de vrijwilligers bijvoorbeeld een document met de achtergronden van het project, de ideeën en de regels. Hang dit ook zichtbaar op op plekken waar de vrijwilligers werken of bijeenkomen.
  • Stem de communicatie af op je vrijwilligers. Niet iedereen begrijpt wat je bedoelt met competenties, win-win en follow-up.
  • Pas op dat de werkdruk niet te hoog wordt: het blijven vrijwilligers. Even doorwerken om de klus af te krijgen mag sporadisch, maar maak er geen gewoonte van. Sommige vrijwilligers klagen niet, maar storen zich er toch aan en voor je het weet komen ze niet meer opdagen.
  • Ook al worden vrijwilligers in de regel niet materieel beloond, je kunt ze wel op vele andere wijzes bedanken en laten weten dat je hun inspanningen waardeert – bijvoorbeeld door koffie te zetten, een lunch aan te bieden, een bloemetje te sturen. Naast het schouderklopje en de aandacht die je vanzelfsprekend aan henzelf en hun werk schenkt.
  • Zorg voor een goede klachtenprocedure: bij wij moeten ze zijn als ze problemen ondervinden? Laat dit niet de projectleider of de voorman van het project zijn, maar een onafhankelijkere geest.