Heeft deze groep al eerder met ons samengewerkt?
Een belangrijke vraag bij de eerste gesprekken is hoeveel ervaring de leden van een burgerinitiatiefgroep hebben met de gemeente en met het organiseren van projecten. Groepen verschillen daarin substantieel. Sommige verzinnen projecten aan de lopende band en zijn kind aan huis bij gemeentelijke en zelfs provinciale instanties, en weten precies wie ze waarvoor moeten consulteren. Anderen weten niet eens waar het gemeentehuis staat.
Probeer daar bij het eerste contact achter te komen en leg zo goed mogelijk uit hoe de gemeentelijke organisatie grofweg in elkaar zit, met welke afdelingen en personen ze binnen dit project eventueel te maken kunnen hebben en wat je voor ze kan doen. Vraag ook altijd wat de bewoners van de gemeente verwachten. Wek geen valse verwachtingen en probeer zo vroeg mogelijk misverstanden te voorkomen.
Probeer dus te achterhalen hoe professioneel de organisatie is en hoe goed ze in staat zijn om zelf de wegen te vinden in het labyrint van instellingen, voorzieningen, wetten en regelingen. Bied ondersteuning en advies aan, maar laat de initiatiefnemers doen waar ze goed in zijn.
Bijvoorbeeld in:
Zorgcoöperatie Loppersum werd bijvoorbeeld in 2013 opgericht door een groep bezorgde Lopsters die hadden gemerkt dat er in het dorp veel behoefte was aan steun en zorg, en vooral voor ouderen die nog thuiswoonden. Het begon allemaal toen een groepje ouderen op de Vrijmarkt van 2012 met elkaar in gesprek kwam over de voorzieningen in het dorp voor ouderen. Al wandelend kwam het groepje tot de conclusie dat er nog heel wat te verbeteren viel op dit gebied, maar dat ze zelf daarvoor het initiatief moesten nemen. Een jaar later was de zorgcoöperatie een feit en sindsdien kunnen de 700 leden gebruiken maken van elkaars hulp op allerlei gebied – van administratie tot vervoer, van computerhulp tot verstelwerkzaamheden.
Veel gemeentelijke ondersteuning was daar niet bij, maar dat was ook niet nodig, omdat de groep verrassend professioneel bleek en de wegen kende. Sinds juni 2018 maakt de coöperatie deel uit van de Projectgroep Pilot Wiemersheerd (PPW), samen met vertegenwoordigers van Zonnehuisgroep Noord, Woonzorg Nederland, NCG en de gemeente Loppersum.
Dat gemeenten en professionals niet altijd precies weten hoe ze met zo’n burgersinitiatief om moeten gaan bleek toen er een zogenaamde burgertop werd georganiseerd om over de Wmo te praten met inwoners van Loppersum, professionals, bestuurders en gemeentemedewerkers. De laatste drie categorieën waren openlijk verbaasd over de kennis en de ideeën onder inwoners, vertelde Joop Belderok – initiatiefnemer en eerste voorzitter van Zorgcoöperatie Loppersum – in een interview. ‘Wij waren toch de experts?’ was volgens hem de reactie. Maar: ‘Tijd om wakker te worden en de regie wat meer uit handen te geven’, aldus een woordvoerder.
Contact tussen dorp en gemeentelijke overheid: de kernvragen
- Dorpsbewoners willen graag contact met de gemeente. De kernvragen hierbij zijn:
- Hoe kunnen burgers en gemeentelijke overheid elkaar beter begrijpen?
- Hoe weten burgers hoe ze de gemeentelijke overheid kunnen sturen?
- Hoe weet de gemeentelijke overheid wat er speelt onder burgers?
- Hoe weet de gemeentelijke overheid hoe ze met burgers kunnen samenwerken?
- Hoe zorgen we ervoor dat de ambtelijke organisatie tijd heeft voor het dorp?
- Wie is het aanspreekpunt voor het dorp?